CIDEP

TEMARIO   PRUEBA TRIMESTRALC:\Users\Susy\Downloads\Logo CIDEP secundaria.png

TRIMESTRE III

MATERIA Español.  Nivel Noveno 

DOCENTE Daniela Rodríguez Rojas

FECHA DE ENTREGA 02 diciembre, 2021

Aprendizajes esperados

Indicadores

Referencia









Analizar críticamente textos a partir de los conocimientos previos y las cuatro fases

(natural, de ubicación, analística y explicativa e interpretativa), para encontrar y

compartir sus diversos sentidos.

















Construir textos que sin repeticiones y redundancias mediante el uso adecuado de las normas de escritura.

Lírica: Elegía temprana:

Reconoce intenciones del “yo lírico”.

Identifica figuras literarias dentro del texto.

Drama: El delantal blanco

Establece datos biográficos del autor del texto “El delantal blanco”.

 Reconoce elementos acerca del análisis del texto teatral.

Establece la visión social de la época mediante la figura de ciertos personajes.

Novela gráfica

Reconoce características del género literario novela gráfica.

Determina la importancia de la novela gráfica en la literatura.

Establece diferencias marcadas de la novela gráfica con respecto al comic.

Novela: Pedro Páramo

Reconoce elementos acerca del análisis del texto novelístico.

Establece la visión social de la época mediante la figura de ciertos personajes.


Cacofonías, queísmo y dequeísmo

Reconoce ejemplos concretos de cacofonías.

Identifica errores debido a queísmo y dequeísmo.

Realiza textos donde evita vicios de lenguaje como cacofonía, queísmo y dequeísmo.




Reconoce los principales usos de las letras C,S,Z,X

Emplea de forma correcta las letras C,S,Z,X en ejemplos concretos.


Antología, pp. 164-165

Cuaderno de Trabajo: 58-68



Antología, pp. 164-165

Cuaderno de Trabajo: 58-68






Dominios, pp. 14-17.






Antología, pp. 53-107.

Cuaderno de Trabajo: 39-47





Dominios, pp. 264-267







Dominios, pp. 248-253






TOPICS FOR THE ORAL EXAM  

III TRIMESTER  

Percentage: 10% of the Trimestral Exam  

Subject: Language Arts/ Literature  

Level: 9th Grade  

Teacher: Irena Zlatkova 

Delivered date: Wednesday, December 1st, 2021  

Exam application date: Wednesday, December 8th, 2021

Objectives 

Instructions 

Evaluation

To develop oral skills.  

To develop fluency.  

To increase  


vocabulary.

The students will choose one of  

the topics from the following link:  

https://www.decktopus.com/blog/mo st interesting-presentation-topic-ideas 

The students will talk about the  

chosen topic for 5 minutes.  

The students can’t read nor  

speak in Spanish during the  

presentations.  

Visual aids are a must!

Each student will be  

evaluated according to  

the following rubrics:  

Pronunciation  

Fluency  

Subject- verb  

agreement.  

Content.  

Volume and  

neatness of the voice.  

Coherence.



Topics for the trimestral exam 

TRIMESTER: III 

Subject: Language Arts. Grade: 9-2 

Teacher: Irena Zlatkova 

Delivered date: Wednesday, December 1st, 2021 

Exam application date: Wednesday, December 8th, 2021

Expected learning 

Indicators 

Reference

1. Reading Comprehension  

Students will be able to understand and  analyze two short texts effectively to develop  critical reading and thinking skills. 

2. Listening Comprehension  

Students will listen to some audios and identify  both the main idea and specific details in a  story.  

3. Vocabulary 

Students will be able to recognize vocabulary  learned within the first trimester and use it  correctly in a sentence. 

Dilemma Yacht Painful Agree Freeze ------------ 

4.Simple Past vs Past Perfect. Ss will be able to  identify, write and differentiate Simple Past  and Past perfect tenses appropriately.

1.1 Ss will read two short  articles; they must identify  the main idea and supporting  details and select the correct  answer. 

2.1 Ss will listen to a  

conversation twice. They  must choose the correct  option. 

3.1 Ss will write a short  

paragraph using the  

vocabulary shown in these  test topics. 

4.1 Ss will read an incomplete  sentence and select the  

correct form of the verb in  parenthesis. 

1. Amco Speed Up B2 Plus  Book 2 pages 314-317 

Google classroom  

2. Amco Speed Up B2 Plus  Book 2: pages 302-310 

Google classroom 

3. Amco Speed Up B2 Plus . Book 2: pages 303-309 

Creative writing lessons from  Google classroom 

Google Classroom



     




Topics for the Resit Exam 

III Trimester 

Subject: Global Issues Grade: 9TH 

Teachers: Irena Zlatkova 

Delivered date: Thursday, December 2nd, 2021 

Exam application date: Thursday, December 9th, 2021

Objectives 

Instructions 

Evaluation 

a) To develop research  skills. 

b) To develop  

presentation skills. 

c) To develop fluency. 

d) To practice  

pronunciation. 

e) To increase  

knowledge &  

vocabulary.

Students must research 2  countries that were  

heavily affected by  

COVID-19 and two  

countries that were less  

affected by COVID-19.  

Students must write  

three pages research  

paper comparing the  

countries they selected  

to do their research on.  

Students must upload  

their research paper in  

Google Classroom on the  

due date. 

Students must create a  Power Point presentation  

to present the  

information they wrote in  

their research paper. 

Students must present  the research in front of  

the teacher. 

Each student will be  

evaluated according to the  following rubrics: 

Punctuality 

Grammar and Spelling Body Language 

Content 

Pronunciation 

Fluency 

Clearness  

*** Students cannot read  during the oral  

presentations*** 

****Students cannot 

speak Spanish during the  presentation***



Temario Examen Convocatoria de MatemáticasC:\Users\Susy\Downloads\Logo CIDEP secundaria.png

Trimestre: III          Nivel: Noveno 

Nombre del Profesor: Lucrecia Chavarría Garita

Aprendizajes esperados

Indicadores

Referencia

  1. Analiza una función cuadrática. 




  1. Estadística y probabilidad.


  1. Resuelve problemas mediante el teorema de Pitágoras.




  1. Razones trigonométricas. 

  1. Identificar la gráfica de una función cuadrática

  2. Identifica los valores de a,b,c de una función cuadrática

  3. Determina vértice, intersecciones con los ejes, discriminante y concavidad.


2.1 Determinar la probabilidad de un evento o suceso. 


3.1 Resolver problemas de la vida cotidiana mediante el teorema de Pitágoras.

3.2 Determinar medida de cateto o hipotenusa en un triángulo rectángulo, utilizando el teorema de Pitágoras. 


4.1 Identifica las razones trigonométricas (sen, cos tan) de un ángulo en un triangulo rectángulo. 

Libro de texto Pág. 45 a 47.

Cuaderno.



Cuaderno.





Libro de texto Pág. 78 a 94. Cuaderno.



Libro de texto Pág. 105 a 116. Cuaderno.